אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

הילדה שרצתה


כתבה: מאירה ברנע-גולדברג

איורים: רמי טל

כנרת 2021

30 עמוד, מנוקד

          - אמא, אבא
 אני יכולה לבקש מכם
 משהו?

-   כן, חמודה.
   כל מה שתרצי.

- ואפילו יותר.
  אין בעיה!

- טוב, אז הכי בעולם
  הייתי רוצה...

כשילדה חביבה פונה בנימוס להוריה כדי לבקש מהם 'הכי בעולם הייתי רוצה...' – השניים אינם מחכים לסוף המשפט. בלהיטותם לרצות את הקטנטונת הם מצהירים מיד על נכונות אין קץ למלא את כל בקשה, מוותרים על שיקול דעת והיגיון, ופותחים במבצע יומרני, ראוותני ומגוחך שתכליתו להגיש לבתם הקטנה את כל הדרוש להגשמת משאלתה, אף שרק ניחשו מהי: 'הפתעה! רצית להיות זמרת? בבקשה! עשינו הכול כדי להגשים לך את המשאלה [...] קנינו פסנתר, תופים, עוגב וסקסופון. נבל, תוף מרים, גם קסילופון. הזמנו שלושה מורים לפיתוח קול מרוסיה הרחוקה. ועוד שניים מקפריסין הקרובה. תפרנו חולצה לבנה עם פפיון, בנינו בנה רחבה בסלון... '
הילדה המשתוממת, אף שהיא אסירת תודה על המאמץ, מנסה להסביר שלא לזה התכוונה. ההורים, שכמו בלעו מנה גדושה של סמי מרץ, קוטעים את דברי הילדה גם בניסיונה השני להשמיע את בקשתה וחוזרים על טעותם. רק אחרי חמישה סבבים כאלה, שבכל אחד מהם ניחוש נמהר על סמך התרשמות אקראית ותרחיש תיאטרלי פומפוזי של רכישות מופרזות ואבסורדיות, הילדה משתיקה את שני המבוגרים: 'לא, אתם חכו רגע, בבקשה. הפעם נעשה משהו אחר. אתם תקשיבו, ואני אדבר' ומסבירה מהו הדבר הטבעי, הפעוט-לכאורה אך משמעותי שהיא מבקשת: 'פיתה עם שוקולד אצל סבא וסבתא. ואולי גם קציצה...'

הפערים בין ההורים לילדתם הם דרמטיים: מבוגרים פזיזים וחסרי היגיון מול ילדה מאופקת ושקולה;   הורים המנותקים מעולמה הרגשי של בתם ומצרכיה מול ילדה מתחשבת המסוגלת לשלב רגישות ואסרטיביות; הורים התקועים בדפוס התנהגות אגוצנטרי ראוותני מול ילדה הכמהה לקרבה משפחתית שקטה ופשוטה.לא בכדי הילדה מבקשת לבלות שעה של נחת הרחק מהוריה, עם סבא וסבתא...

הספר מצחיק ומטלטל גם יחד; המאזינים הצעירים יתמהו ויצחקו כהוגן (ואולי יקנאו קצת...) כשיגלו באיזו סביבה חיה גיבורת הספר, ילגלגו על ההורים הילדותיים המגוחכת ואולי גם יבקרו אותם על ההתעלמות הבוטה מזכות הדיבור של הבת. והמבוגרים? עבור חלקם הספר יהיה בבחינת מראָה המשקפת את השטיחוּת של יחסיהם עם ילדיהם, ועבור אחרים – קריקטורה מוצלחת שעניינה הורות כושלת, אכולת רגשי אשמה ומרצָה.

הילדה שרצתה נראה כספר מצויר אך מאורגן ומוצג כסיפור בקומיקס; הטקסט כולו – חילופי דברים בין בת להוריה - נמסר בבועות דיבור, ללא מְסַפֵּר, ללא תיאורים והסברים. מה שלא נמסר בבועות הדיבור נמסר באיורים. כל עמוד הוא למעשה 'ריבוע' ברצועה עלילתית אחת של 26 ריבועי קומיקס. הרצף העלילתי נשען על חמש אפיזודות דומות, וחלק מהטקסט חוזר בכל כפולה, כמו 'אבל זה לא מה שרציתי. הכי בעולם הייתי רוצה...' ו'אל תגידי כלום, אל תוסיפי מילה... / אנחנו / כבר יודעים לבד. / חכי רק שנייה, / ילדה אהובה.' האיורים המפורטים של רמי טל והאובייקטים הבלתי צפויים מוסיפים נופך קומי מענג לרצף ההתרחשויות.

מאירה ברנע-גולדברג, כלת פרס דברוה עומר לספרות ילדים ונוער, מוכרת לקוראים הצעירים כמחברת סדרת כְּרָאמֵל.

 

ספרים מאותו מדף:

גור חתול-אדם ארוך שיער מאת אתגר קרת

ילד הכרובית, מאת יהונתן גפן

סיפור אחרי השינה, מאת שהם סמיט

שוקו רוצה ציפור, מאת מרטין אאואר

ספינקי ברוגז, מאת ויליאם סטייג


הילדה שרצתה
ישמח בני ארבע עד שבע ויקרוץ להוריהם ולמבוגרים אחרים.

נירה לוין