אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

טיול שנתי לירח


כתבו: בר בן-יוסף, נטעלי גבירץ

איורים: רונה מור

כתר 2021, רביעי בסדרה 'ינשופות'

116 עמוד, מנוקד

'הָרֶגַע שֶׁמִּמֶּנּוּ חָשַׁשְׁתִּי יוֹתֵר מִכָּל הִגִּיעַ – הָעֶרֶב הֵחֵל לָרֶדֶת עַל הַמִּדְבָּר. כָּל עוֹד הָיָה אוֹר וְרָאִיתִי לְאָן אֲנִי הוֹלֶכֶת, הָיְתָה בִּי תִּקְוָה לִמְצֹא מִישֶׁהוּ, מַשֶּׁהוּ, אוֹ שֶׁיִּמְצְאוּ אוֹתִי. אֲבָל עַכְשָׁו בַּחֹשֶׁךְ הַכֹּל נִהְיֶה קְצָת יוֹתֵר מְסֻבָּךְ. וְגַם קְצָת מַפְחִיד. אוֹ בְּעֶצֶם הַרְבֵּה. אֲנִי לֹא מְפַחֶדֶת מֵהַחֹשֶׁךְ בְּדֶרֶךְ כְּלָל, בֶּאֱמֶת שֶׁלֹּא. אֲפִלּוּ כְּשֶׁאֲנִי לְבַד בַּבַּיִת הוּא לֹא עוֹשֶׂה עָלַי רֹשֶׁם. אֲבָל בְּאוֹתוֹ הַלַּיְלָה בַּמִּדְבָּר, הַחֹשֶׁךְ גִּיֵּס לְעֶזְרָתוֹ אֶת הַבְּדִידוּת. לָרִאשׁוֹנָה בְּחַיַּי הָיִיתִי מַמָּשׁ-מַמָּשׁ לְבַד, בְּאֶמְצַע שׁוּם מָקוֹם!'

החברוֹת תמרה וגל מתרגשות לקראת שיגור חללית ישראלית לירח. השתיים מבקשות לסקר את האירוע ההיסטורי לעיתון הנוער שהן כותבות בו, אך מארגני האירוע מתירים רק לעיתונאים הכותבים למבוגרים להשתתף באירוע השיגור. תמרה מתרעמת: 'מי החליט שעיתונים למבוגרים יותר חשובים מעיתונים לילדים? זה לא הוגן!'. הישועה באה מכיוון בלתי צפוי: מנהלת בית הספר מודיעה שהכיתה עתידה לצאת לטיול במכתש רמון בדיוק ביום השיגור של החללית 'הללויה'. גל תופסת מיד את הפוטנציאל: אתר השיגור סמוך מאוד לאזור שהכיתה תבקר בו! תמרה וגל משכנעות את המנהלת לכלול את אתר השיגור במסלול הטיול, והתלמידים יוכלו לצפות בהקרנת הרגע הגדול על מסכים מחוץ לאתר השיגור. תמרה וגל מתכננות; 'אנחנו נסתנן לאתר עצמו [...] נכתוב את הכתבה הכי מעולה על השיגור, יותר מאלה של כל עיתוני המבוגרים, ועל הדרך גם נשחיל לחללית כמוסת זמן משלנו. משהו לילדים ובשביל הילדים'.           

התוכנית הסודית שנראית פשוטה וקלה בדמיונן של הילדות – גם אם תושג בתחבולות - מתבררת כמורכבת ומאתגרת. כל אחת מהן חווה הרפתקה מסוכנת בדרך להשגת המטרה, ורק המזל מביא את השתיים למקום הנכון בזמן הנכון ולמימוש מוצלח של תוכניתן הנועזת.    

הדיאלוג בין שתי הגיבורות שמוצג בהקדמה (דברי תמרה באות רגילה, דברי גל באות שמנה) רומז על תבניתו של הסיפור; כל אחד מ-12 הפרקים נמסר בגוף ראשון מפי אחת הילדות, לסירוגין. כותרת כל פרק מציגה את עניינו ואת שם הגיבורה המספרת:
'פרק ראשון
ובו תמרה מסבירה מה זו כמוסת זמן'.
כך מקבלים הקוראים את הסיפור השלם משתי נקודות מבט של שתי מספרות עֵדוֹת השונות זו באישיותן. תמרה מעידה על עצמה ש'אפילו בסוף השנה כל המחברות שלה [של גל] תמיד מסודרות [...] אצלי מהר מאוד הדפים מתמלאים בציורים וכל הפינות מתקוצ'צ'ות', ואף מודה ש'לגל יש איזו יכולת מוזרה להרגיע אותי'. גל חוזרת ומסבירה עד כמה יוצא דופן התיאבון שלה, ומודה שהיא פזיזה ונוטה להסתבך בצרות.

הרהור על מוסכמה ספרותית:
שתי הילדות חולקות עמדה אחת בנוגע למורה שלהן, ומניפות בלא פקפוק את דגל 'דמות המורה  שלילית תמיד'. שמה של המורה עופרה נכתב 'עוף-רע' בנימוק העמום 'זה פשוט הרבה יותר מתאים לה', ולאורך הסיפור היא מופיעה בהקשרים מקוממים או מגחיכים: 'ניסתה להשתלט על ההמולה ללא הצלחה מרובה'; 'צעקה 'שקט' בשאגה שהחרישה לכולנו את האוזניים'; 'כולם הפריעו לה בכוונה'; 'היא אפילו לא בודקת אם יש ראשים מתחת לכובעים שהיא סופרת!'; 'עוף-רע שוב הגיעה למספר לא הגיוני של נוכחים והתייאשה'; 'עוף-רע התבלבלה [...] הבינה מיד ששוב משחקים איתה והחלה להסמיק'; 'עוף-רע פחדנית' וכיו'ב. גם האיור בעמ' 29 מחזק את הדימוי השלילי של המורה. האם מגמה שכיחה זו בספרות לילדים משרתת נטייה לא מוצהרת להתחנף לקוראים, או שמא היא מבקשת לקעקע את מעט העמדות החיוביות שנותרו לתלמידים על מוריהם?

טיול שנתי לירח הוא ספר מהנה, מעניין ומושך, המציג גיבורות סקרניות ומעורבות, בעלות יוזמה ואמיצות, החותרות יחד להשגת מטרה ראויה משותפת. עיצוב הספר ובחירה בכתב מנוקד ובאות גדולה יחסית מעוררים שאלות על גיל הקוראים שהספר פונה אליהם. נראה שהעלילה מכוונת לתלמידי כיתות ד-ה, אך העיצוב פונה לתלמידי ב-ג.   

בר בן-יוסף ונטעלי גבירץ כותבות יחד את הסדרה 'ינשופות'. ראו ראיון משותף.  

ספרים מאותו מדף:         

המרגל האבוד והשמלה הירוקה, מאת אלכס פז-גולדמן

ילדי הכרך – כף היד השחורה, מאת וולף דוריאן

שמונה בעקבות אחד, מאת ימימה אבידר טשרנוביץ

מלחמות אוטרברי, מאת ססיל דיי לואיס

 

טיול שנתי לירח מתאים לבני שמונה עד אחת עשרה.

נירה לוין