אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

הארנבות של חודש אפריל

 

כתב: דיוויד קליבלנד

איורים: נורית קרלין

מאנגלית: עלמה כהן ורדי

הוצאת אסיה 2021

32 עמוד, מנוקד

 

'עשרים וחמש ארנבות לקחו ספרים מהספרייה בעשרים וחמישה באפריל, ובכל זאת רוברט הצליח למצוא את הספר שרצה. בעשרים ושישה באפריל עשרים ושש ארנבות התרחצו באמבטיה שלו וגמרו את כל קצף האמבט.'

הסיפור נפתח באחד באפריל, כשרוברט הולך לתומו לבית הספר וחולף על פני ארנבת אחת המכרסמת משהו בדשא. למוחרת הוא מבהיל שתי ארנבות בדרכו לשיעור טוּבָּה, ובשלושה באפריל נדמה לו ששלוש ארנבות רוקדות סטפס על אדן החלון. וכך הלאה, בכל יום לאורך אפריל ובכל פעם בנסיבות אחרות, רוברט נתקל בארנבות; כך עד סוף החודש... כמעט.

הטקסט המילולי קצר, ענייני ומאופק, מוגש במנות קצובות, נמנע מביטויים אמוציונליים ומסימני פיסוק אקספרסיביים. מדי פעם מופיעים ספקות ('בַּשמונה-עשר רוברט חשב שהוא רואה להקה של שמונה-עשרה ארנבות עפה מעליו ונוחתת על עץ קרוב') או קריצות ('כל תשעת המושבים בדוכן השתייה היו תפוסים בארנבות ביום התשיעי של אפריל, אבל הן פינו מקום לרוברט'), וגם אלה נמסרים כדיווח תכליתי לקוני. כל עמוד בספר מתאר יום אחד בחודש אפריל, וכל העמודים מעוצבים בתבנית אחת; איור בסגנון קריקטורי בשחור לבן במרכז העמוד, ותחתיו שורה או שתיים של טקסט.
אמצעי האיפוק הללו – סגנון המסירה הענייני, העיצוב האחיד, האיורים המונוכרומטיים של נורית קרלין החוסך בפרטי רקע – מרגיעים מאוד את זירת הסיפור. למראית עין אין מדובר אלא בשגרה מנומנמת. הקוראים המתקדמים במתינות מעמוד לעמוד שמים לב לתימהון על פניו של רוברט, ומגלים שמתחת לקורי השלווה שהעיצוב טווה סביבם, מתחולל דבר מה לא צפוי, לא מאוזן, לא ברור, שאינו מתיימר להוביל לנקודת שיא או משבר, לתעלומה או לצחוק גדול – אלא הוא עצמו הדבר העיקרי; שהם עצמם וההתבוננות הקפדנית-חטטנית שלהם כבר ממלאים את תפקידם.

אחרי השלושה באפריל, שבו נראות שלוש ארנבות על אדן חלון מאחורי רוברט, הן מופיעות לא רק כקבוצה, אלא גם כשהן מפוזרות על פני הזירה המצוירת או אף מסתתרות בה ומדי פעם יש צורך בחיפוש נמרץ חזותי כדי לגלותן. הגילוי והשמחה שבעקבותיו הם השכר המענג שהספר מציע לקוראים. למשל, ביום הרביעי של אפריל רוברט צופה בטלוויזיה 'והייתה לו הרגשה שיש משהו ארנבי בסלון'. אכן, הקוראים הצופים מאחור בחדר שרוברט נמצא בו רואים בטלוויזיה פני ארנבת שאוזניה פורצות את מסגרת המרקע, זוג אוזניים המזדקר ממסעד הכורסה שאבא יושב בה וקורא עיתון, זוג אוזניים זעיר מציץ מאהיל מנורת הקריאה וארנב בחליפה נראה בתמונה שעל הקיר. משימת הגילוי מאתגרת ומהנה יותר ככל שהסיפור מתקדם על פני הלוח של חודש אפריל וככל שהארנבות מופיעות בהקשרים מופרכים יותר, למשל 'בעשרים ושניים באפריל עשרים ושתיים ארנבות מטורללות מדדו את כל הבגדים שלו, כולל כובע המצחייה שהוא הכי אוהב'.
הסיפור דועך בשקט, כשם שהתחיל, ללא תופים או חצוצרות. ב-29 באפריל מתרחקות 29 ארנבות על מיטלטליהן מביתו של רוברט. ב-30 באפריל רוברט 'לא ראה אפילו ארנבת אחת. בשום מקום', אבל באותו ערב מופיע מישהו ומלווה אותו הביתה... 

בשם הספר כרוכים יחד ארנבות וחודש אפריל, ולא במקרה; הסיפור מתחיל באחד באפריל - יום חגם של השוטים והכזבנים, ואחריו מתפתח רצף אירועים אבסורדי ומופרך. חודש אפריל מציין את תחילת האביב - תקופת ההתחדשות והפריון, ורומז על חג הפסחא - חג תחייתו של ישו מן המתים. הארנבות הן אחד מסמלי הפריון, ועל פי מסורות נוצריות עממיות ארנב הפסחא מעניק בחג הפסחא מתנות לילדים. בקהילות נוצריות ברחבי העולם אפשר לראות בחודשי האביב והחג ארנבוני שוקולד בחלונות הראווה ועל מדפי החנויות.         

הארנבות של חודש אפריל ראה אור בארה'ב ובאנגלית ב-1977. את המהדורה העברית יזמו אחיניותיה של הקריקטוריסטית, המאיירת והסופרת לילדים נורית קרלין (1938–2019). קרלין נולדה בירושלים, למדה בבצלאל ובארצות הברית, פרסמה בקביעות קריקטורות ואיורים בניו יורק טיימס, והייתה לאישה הראשונה ששברה את ההגמוניה הגברית ב'ניו יורקר' ופרסמה בו קריקטורות עד פרישתה.

הארנבות של חודש אפריל מספק חוויה מענגת שופעת הומור והזדמנויות לפטפוט, והוא ישמח קוראים מגיל שלוש, מבוגרים בכלל זה.

 ספרים מאותו מדף:

מי שתה לי? מאת שהם סמיט

גיר, מאת ביל תומפסון

הנסיכה תבוא בארבע, מאת וולפדיטריך שנורה

נינו מלך כל העולם מאת גוסטי

ספר סיפורי הארנבות, מאת תום זיידמן פרויד

 נירה לוין