אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

מי הרס את הקרקס?


כתבה: נויה שגיב

איורים: שחר קובר

כנרת 2021

32 עמוד, מנוקד

 

'אוּלַי זֶה זְמַן טוֹב לְשַׂחֵק בְּכַדּוּר...

בְּעִיטָה לָאָרוֹן,

בְּעִיטָה לַתִּקְרָה!

נְחִיתָה עַל הַשֻּׁלְחָן,

קְפִיצָה עַל הַמִּטָּה!

בְּעִיטָה לַקִּיר,

בְּעִיטָה לָאֲוִיר! וְ...

גּוֹל! הַכַּדּוּר נִכְנַס!

אֲבָל... אוּפְּס...

גַּיְא הָרַס אֶת הַקִּרְקָס...'

 

עומר בנה לעצמו אוהל קרקס שיש בו כל מה שצריך: קוסם ולהטוטן, נדנדות וליצן, לוליינית ולוליין. בכל יום אחרי הגן עומר משחֵק בקרקס, מוסיף  ומחליף ומשנה. כשאחיו הקטן מבקש להשתתף במשחק עומר עונה: 'אתה לא יכול! אתה תהרוס, ואני לא מרשה!'. יום אחד גיא בעט בכדור בתוך הבית והרס בשוגג את הקרקס של עומר. כשהתגלו ממדי האסון עומר 'כעס והשתולל: / למה אתה תמיד חייב לקלקל?'
הסיפור והאיורים מבליטים בדרכים שונות את השינויים בקשר שבין האחים מנקודות מבט שונות; ראשונה מופיעה דמות מאוירת אחת – זו של עומר, הבכור. באיור הוא נראה צועד כמנצח לאוהל הקרקס שלו, אוחז שרביט ביד בוטחת, לראשו צילינדר כחול ולגופו גלימת ארגמן – לא במקרה הצבעים רומזים לדמותו של סופרמן, גיבור מסיפור אחר. רק מיטת הקומתיים בשולי האיור רומזת שעוד מישהו חי בחדר הזה.
גם הטקסט בכפולה השנייה עוסק רק בעומר ומתאר את מה שמתרחש בקרקס – לאמור בדמיונו של הילד בזמן המשחק. הפעם נראה באיור גם גיא, האח הצעיר; בעוד עומר יושב בתוך אוהל הקרקס, מוקף בשפע בובות ואביזרים המייצגים את נפלאות הקרקס, גיא עומד מחוץ לאוהל, מול השלט 'אין כניסה', ובידו הכדור שעתיד לגרום לפורענות. שני האחים אינם נפגשים ולו גם במבט. הכפולה השלישית מציגה ניתוק ברור; גיא מתחנן מבחוץ – 'גם אני יכול? גם אני רוצה!' אבל עומר מפנה לאחיו עורף וממשיך להכין את מופע הקרקס הבא.
הקטסטרופה מתרחשת כשעומר נמצא מחוץ לבית. גיא הורס את זירת המופע, ומרגע זה שני האחים נוכחים בכל הכפולות זה מול זה, כיריבים מרים: האחד מטיח האשמות והאחר מנסה להסתתר, האחד שוקע בעצב ובאחר מתעוררת חמלה. בסופו של דבר
בוקעים אומץ מתוך הייאוש ואחריות מתוך הכעס, ושני האחים עולים על הדרך לפתרון.

איוריו של שחר קובר מבליטים עוד עובדות שלא נמסרו במילים. הוריהם של שני הילדים נראים בתחילת הסיפור בשולֵי האיור - רק מן הצוואר ומטה - זה במטבח וזו מול המחשב. הם אינם מתערבים בסכסוך בין ילדיהם ומאפשרים להם להתמודד עם המשבר בעצמם, לבטא כעס ופחד, כאב וחרטה, עד שהם מוצאים את נקודת המפגש שממנה ימשיכו יחד. דמויות ההורים נראות שוב רק בסוף הסיפור, מרחוק, כשהם מוזמנים להופעת קרקס שתכננו והכינו יחד שני ילדיהם.    

הקלקול, כך מתברר, הוא הזדמנות לתיקון, שבעקבותיו יבואו פיוס ואחוות אחים בלי מירכאות. הכפולות האחרונות של הספר מציגות את שני האחים כשווי מעמד: מתקנים יחד, מנקים ומסדרים יחד, מציעים פתרונות מקוריים ומפרגנים זה לזה, עד שהמשחק שהיה עד כה גורם מפלֵג ומרחיק הופך לאכסניה מקרבת ומאחדת.
'והם שיחקו יחד בקרקס המתוקן,

והיה להם כיף ומצחיק, וגם קצת בלגן.'

באותו לילה, בחסות החשיכה בחדר והמרחק בין השניים שבמיטת קומתיים, בא רגע הפיוס במילים פשוטות וכנות. גם אם נפגעת כאן אמינותו של הסיפור, אין ספק שסגירה כזו של סכסוך בין אחים היא מְחוֹז חֶפְצָם של הורים ומחנכים אחרים.

הכותבת נויה שגיב בחרה שלא לסיים כאן את הסיפור, אלא להציג בכפולה האחרונה של הספר מעין מוסר השכל או כללים לחיים, הבוחנים את המשבר בין האחים מנקודת מבט הומניסטית שיש לה שורשים גם בערכי היהדות. הטקסט הזה, המיועד בעיקר למבוגרים המקריאים, נפתח בנימה דידקטית, זרה לרוח שנשבה בטקסט עד כה:
'מאז אותו היום גיא למד ועומר הבין:

מי שיכול לשבור – יכול להדביק,

מי שיכול להתחיל – יכול להפסיק,

[...]

כי מי שיכול לקלקל – יכול לתקן.'

הרהור על כתיבה בחרוזים:

בסיפור על עומר וגיא השורות אינן שקולות, אורכן אינו אחיד, אך הכותבת בחרה לכתוב אותו כסיפור מחורז. סדירות החריזה מזדמנת ובלתי עקיבה, כך שהאפקט המוזיקלי של החריזה אינו מורגש. חלק מצמדי השורות מציגים חרוז משובח ('הטרמפולינה הִתְהַפְּכָה / הלוליינית – בחבל הִסְתַבְּכָה'), אך במקומות אחרים החרוזים מאולצים ('גיא לחש לעומר: 'סליחה.' / 'זה בסדר,' אמר עומר, 'אני אוהב אותך.' ') ואילוצי החריזה גוררים פה ושם תחביר לא טבעי ('את האוהל סידרו – פס לבן לפס אדום חיברו'). בטקסט דרמטי  כמו זה, שלצד משמעותו המילולית והשלכותיו הרגשיות הוא מתקיים גם כמטפורה מורחבת - האם מאמצי החריזה מצדיקים את המאמץ? ספק.

נויה שגיב היא מרצה למקרא, יוצרת סדרת התנ'ק בקומיקס ומדריכת טיולים.   
על המאייר שחר קובר קראו בדףדף, ובקרו בתערוכה של איוריו.

 

ספרים מאותו מדף:

אח חדש לגמרי, מאת דויד גרוסמן

ברווזונת מת-גע-גע-ת, מאת טובה שינברג

קרלסון על הגג, מאת אסטריד לינדגרן

זאתורה, הרפתקה בחלל, מאת כריס ואן אלסברג

ספינקי ברוגז, מאת ויליאם סטייג

 

מי הרס את הקרקס? מתאים לבני שלוש עד שבע, ולהורים.

נירה לוין