אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

מרים ילן-שטקליס

כתבה: דורית גני

אירה: עדן ספיבק

צלטנר ספרים 2020, בסדרה 'הישראליות – סדרה היסטורית נשית'

30 עמוד, מנוקד

 

בצוהריים, כשמרים ישבה ליד שולחנה בספרייה הלאומית, נעמדה לידה ילדה בת תשע.
'את מרים
ילן-שטקליס?' שאלה הילדה. 'הילדים בכיתה שלחו אותי לומר לך תודה על השיר שלך.'
'מה מצא חן בעינייך בשיר הזה?' מרים שאלה אותה.
'הרבה אנשים כתבו על אהבה, אבל תמיד בהרבה מילים,' השיבה הילדה. 'ואת כתבת במעט מילים כל מה שאפשר לומר עליה.'
מרים הביטה בילדה בהתרגשות וידעה: ילדים מבינים אותי.

ארבע הכפולות הראשונות בספר עוסקות בקיצור נמרץ בילדותה ובחייה המוקדמים של מרים ילן (ילן ר'ת של שם אביה, יהודה לייב ניסן); חווית הפרעות בעיירת הולדתה באוקראינה, העקירה מן הבית והנדודים עקב פעילותו הציונית של האב ומות אמה בגיל צעיר. בתוך המציאות הקשה היו גם איים של עניין והנאה שהשפיעו על חייה בבגרותה: השיעורים הפרטיים לאורך שנים בעברית ובנגינה בפסנתר, ורכישת העברית כשפה הראשונה שבה למדה קרוא וכתוב. מכאן עד סוף הספר מתוארים הבשלתה של מרים ילן-שטקליס כמשוררת וכסופרת לאחר עלייתה ארצה ב-1920, המעמד שרכשה במשך השנים כיוצרת לילדים, זכייתה בפרס ישראל ב-1956 (הראשון שהוענק בתחום הספרות לילדים) והאהדה שרחש לה הציבור הרחב.

בספר מפורטות נסיבות הכתיבה של אחדות מיצירותיה הידועות יותר של ילן-שטקליס השירים 'רוח, רוח' (הראשון בשיריה שנדפס ב'דבר לילדים'), 'דני גיבור', 'מיכאל', 'בובה אלישבע' והסיפור 'המסע אל האי אולי'. הטקסט בכפולות אלה מצריך רגישות ובגרות של הקוראים. משתמעות ממנו חמלה על האישה הערירית והבודדה לצד הערכה על עבודתה הספרותית.

בשולי הספר מופיע לוח תאריכים בחייה של מרים ילן-שטקליס מהולדתה ועד מותה, לצד תצלום גדול שלה וציטוט מדבריה.

ארבע הכפולות המתארות את חייה של מרים ילן עד עלייתה ארצה מדגימות שוב את הקושי בהנגשת טקסט ביוגרפי-היסטורי קצרצר לקוראים צעירים מאוד; אחרי תיאור החרדה בבית המשפחה שסיבתה אינה ברורה נאמר שהאב 'יצא לעצור את הפורעים שבאו לעיירה כדי לפגוע ביהודים'. מהם פורעים? למה הם רצו לפגוע ביהודים? איפה כל זה קורה? גם ההמשך 'אחרי שעות רבות של חרדה אבא חזר הביתה עייף אך גאה. היהודים ניצלו' אינו מבהיר מה התרחש. אבא הוא גיבור-על שאינו נמנה עם ה'יהודים' ולבדו עצר את ה'פורעים'? גם בכפולה הבאה מושגים סתומים: 'השלטונות הרוסיים' ו'פעיל בארגונים יהודיים וציוניים'. איזה ידע שפתי וכללי אמורים קוראים בני שש-שבע לגייס כדי להבין פרטי זמן, מקום ונסיבות מעורפלים בטקסט מינימליסטי? בכפולות העוסקות ביצירותיה של מרים ילן משובצים מבעים מטפוריים ואזכורים שאינם נגישים לקוראים כה צעירים.      
    
כדאי לשים לב לרציונל של הסדרה המופיע בעמוד הראשון של הספר: 'סדרת ספרים מאוירים על נשים ישראליות שניחנו באומץ ובנחישות ופעלו מתוך הקשבה לקולן הפנימי, גם אם לא תמיד למוסכמות הסביבה, כדי לחולל שינוי ולתרום מרוחן ומכישרונן לרווחת בני האדם בכלל ובני עמן בפרט. נשים שהתבלטו כבר בילדותן, ובבגרותן הצליחו, חרף קשיים ומכשלות, להטביע את חותמן על תולדות המדינה, התרבות והאומנות.'
חבל שהאכסנייה לקורותיה של המשוררת ולתיאור יצירתה היא ספר מצויר, שלקוחותיו הטבעיים הם בני ארבע עד שבע. טקסט כזה, על הציפיות הגדולות שנתלו בו, ראוי היה לעיצוב שימשוך סקרנים ומתעניינים בני שמונה ומעלה, שהידע הכללי ועולם המושגים שלהם יהיו גשר בין הסיפור הפרטי של מרים
ילן-שטקליס לגדולתה ולהשפעה הנשית על התרבות הישראלית.           

מרים ילן-שטקליס מתאים לבני שמונה ומעלה.

נירה לוין