אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk

שאול החתול ומסיבת הפיצה המושלמת

כתבו: קימברלי וג'יימס דין

אייר: ג'יימס דין

מאנגלית: שהם סמיט ואמנון כץ

כנרת 2021

34 עמוד, מנוקד

למאזינים מגיל שלוש ולקוראים עד גיל שבע.

 

במשפט אחד

ספר מצויר שישמח ילדים בשלב רכישת הקריאה, על מסיבת פיצות שונות ומגוונות, שמבנה הטקסט ואוצר המילים עשויים לקדם את רכישת הקריאה ולעודד ילדים לקרוא ספרים דומים בעצמם.

 

שורות מהספר

לוֹלָה אָמְרָה: פִּיצָה פֶּפֵּרוֹנִי זֶה בְּסֵדֶר, אֲבָל... אֲנִי אוֹהֶבֶת פִּיצָה עִם בֶּיְגָּלֵה מֵעָל.'

שָׁאוּל וְהַחֶבְרֶה הָיוּ הֲמוּמִים.

בֶּיְגָּלֵה?

מממ... זֶה מַשֶּׁהוּ חָדָשׁ.

בֶּיְגָּלֵה עַל פִּיצָה זֶה מַגְנִיב מַמָּשׁ.

 

תקציר

שאול החתול מזמין את חבריו ל'מסיבת פיצה מושלמת'. לאחר שכולם התאספו שאול מחליט להכין 'פיצה פפרוני עם המון גבינה'. רוב החברים מרוצים, אבל לולה מודיעה שהפיצה החביבה עליה היא 'פיצה עם ביגלה מעל'. שאול והחברים מהרהרים לרגע אך מיד מסכימים לתוספת המפתיעה. מתברר שלולה אינה היחידה שמבקשת שינוי. כל אחד מהאורחים בחצר של שאול החתול מספר איזו פיצה הוא אוהב, התוספות על הפיצה מתרבות, עד ש'הפיצה יצאה גבוהה כמו ההימליה!', והטעם 'שיגעון! בול בטעם הנכון!' כל הסועדים מסכימים –
פיצה מושלמת היא פשוט מאוד פיצה שחולקים עם חברים וחברות!'

משקפי קריאה

זהו הספר החמישי על שאול החתול. כמו קודמיו, צבעוניותו מספקת חוויה רב-חושית; ארבע חמישיות משטחו של כל עמוד מכוסות באיור, שהדמויות והאובייקטים בו גדולים, סכמטיים ובלתי מפורטים במתכוון. האיורים מופיעים על שטחי צבע לא מוגדרים שלעתים ממלאים את הכפולה. הטקסט נדפס באותיות גדולות ומקומו אינו קבוע; מתחת לאיור, מעל האיור או כחלק מהאיור. המאפיינים האלה הופכים כל כפולה לתמונה גדושה בצורות ובַצבעים אדום, כחול, ירוק וצהוב לגוניהם, שדומה שגם צלילים וקולות מתפרצים מתוכה. הספר עוסק במאכלים, ואף הם מאוירים באותו סגנון חושני-צבעוני מהפנט.

מבנה הטקסט לאורך הספר מאופיין באוצר מילים מצומצם למדי משדה סמנטי מוגדר וצפוי, שחלקים ממנו חוזרים שוב ושוב וחלקים אחרים מתווספים ומעשירים אותו. מכיוון שחלק ניכר מהמידע מופיע רק באיורים נשמר הצמצום בהיקף הטקסט. גם הטיפוגרפיה תומכת בטקסט, מציגה מילות מפתח ומניחה מבעים חוזרים באות צבעונית על רקע קבוע. מבנה העלילה אפיזודלי, כך שדברי האורחים המבקשים התחשבות בהעדפותיהם הקולינריות מופיעים במבנה חוזר ובאוצר מילים קבוע שרק מיעוטו משתנה, לדוגמה - 
לולה
אמרה, 'פיצה פפרוני זה בסדר, אבל... אני אוהבת פיצה עם ביגלה מעל.'
בכפולת הבקשה הבאה מופיעה סנאית ומצהירה על העדפתה: 
סנאית אמרה, 'פיצה פפרוני ביגלה זה בסדר, אבל... אני אוהבת פיצה עם פיסטוקים מעל.'
ובכפולת הבקשה שאחריה מופיעה צפרדע ומצהירה גם היא על בקשתה, והפעם המילים צפרדע ומלפפונים-חמוצים מחליפות את סנאית ופיסטוקים שבמשפט הקודם.
וכך הלאה, כשתיאור הפיצה ה'מושלמת' הולך ומתרחב תוך שימוש חוזר במילים שכבר נקראו. גם תיאור הפליאה והתגובות של יתר האורחים וההכרזה על טיב הפיצה שתוגש לאורחים - חוזרים על עצמם מילה במילה.
מאפיינים טקסטואליים וטיפוגרפיים אלה והקשר ההדוק בין האיורים לטקסט הופכים את הסיפור על שאול החתול ומסיבת הפיצה למועיל למי שנמצאים בשלבי רכישת הקריאה; הילדים שיאזינו וירצו  לקרוא את הסיפור בעצמם, יגלו שהים יכולים להישען על הטקסט המצומצם שכבר קראו, להתמודד בכל פעם עם מילים חדשות מעטות, להיעזר באיורים ובטיפוגרפיה ולזכות בחוויית קריאה מהנה, מוצלחת ומספקת.     

ספרים מאותו מדף

שורה אני שורה אתה, מאת מרי אן הוברמן

קוף תינוק בלש פרטי, מאת בראיין סלזניק ודיוויד סרלין

החיים המאושרים שלי, סדרה מאת רוסה לגרקרנץ

ספר מצחיק טעים, מאת חגית ביליה

העוגות שעשו לי בית ספר, מאת רחל האוספטר

נירה לוין