אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

תמר ברגמן : שאלות ותשובות

איזה מספרייך את הכי אוהבת?
אני אוהבת את כל ספרי, אבל הספרים שכתבתי מדמיוני ומתוך דחף אישי אהובים עלי יותר מהספרים שכתבתי על פי הזמנה. 'רב-חובל שב אלייך', 'לאורך המסילה' והילד מ'שמה' אהובים עלי מאוד (ראה הסיפורים מאחורי הספרים באתר זה) ואליהם מצטרפים קונכית הסודות, מוּק, אינה עפה עם הציפורים, איפה? והספר למבוגרים כמראה לטושה. 

 האם קל יותר לכתוב ספר לפעוטות מאשר לבני הנעורים?
את הסיפור לפעוטות איפה?  כתבתי בקלות ובמהירות, כתרגיל לאורית בתי, שלמדה איור בבצלאל, והייתה אמורה לאייר ספר ילדים שטרם ראה אור. אבל קורה שספר קצר לפעוטות גוזל זמן רב ומחשבה. כי גם ספר לקטנטנים, המורכב ממשפטים ספורים, צריך שתהייה לו פתיחה, שתביא בעקבותיה בעיה, הנפתרת לקראת הסיום. הוא חייב להיות מדויק, ממש מילה בסלע; כמו אצן למרחקים קצרים, הוא נותן את כל כוחו לאורך המסלול. ספר לבני הנעורים לעומתו הוא ריצה למרחקים ארוכים, שיש בה עליות ומורדות, רגעי מתח ורגעי מנוחה (יחסית) - זוהי כתיבה שונה לחלוטין. 

ואיך קרה שלא אורית אלא רוּתוּ מודן איירה את 'איפה?'
רוּתוּ מודן היא כלתי. כשהעברתי את הספר לעורכות, מירה מאיר ועדנה קרמר, הייתה אורית עסוקה במשימות אחרות. לשמחתי רוּתוּ התפנתה וכדרכה איירה אותו בכישרון רב. היא בנתה עולם מלא הומור שהשלים באופן יוצא מן הכלל את הטקסט.
לאחר שנים מעטות איירה בתי אורית את ספרי מוּק , ושיתוף הפעולה אתה גרם לי הרבה שמחה. היא השלימה באיוריה את הטקסט שכתבתי בהצלחה כה רבה עד שהיו שחשבו שהספר נוצר בו-זמנית ע'י שתינו. 

את מקבלת מכתבי קוראים? איזה מהם ריגש אותך במיוחד?
אני מקבלת הרבה מכתבים ועונה על כולם.הנה המכתב המרגש מכולם , מתורגם מאנגלית:
4.3.1997
גב' ברגמן היקרה,
אלוהא מהוואי!
תלמידי בכיתה ז' ואנוכי קראנו בעונג רב את ספרך לאורך המסילה. הצלחתו הייתה כה גדולה עד שהחלטנו להעביר אלייך את תגובותינו ואת צילומי העבודות שעשינו עליו.
כהקדמה לספרך קראנו את סיפורו של יוליסס מתוך המיתולוגיה היוונית. בחרנו לעסוק בגיבור היוצא לדרך ובשינויים המתחוללים בתוכו כתוצאה מהרפתקאותיו מניסיונותיו. ודנו בשאלה: מהן התכונות ההופכות אדם לגיבור.
סיפורו של יענקלה יצר אצל תלמידי, שחייהם שונים מאוד משלו, חוויה עמוקה והם גם למדו על מלחמת העולם השנייה ועל שואת העם היהודי, שלא נכללו בתכנית הלימודים שלהם.
אני מצרפת את צילומי התלמידים והעבודות שהם הגישו בעקבות קריאת הספר.
כולנו יצאנו נשכרים מספרך ואני הייתי גאה, נרגשת ומאושרת על שמצאתי את האוצר הזה.
מאהאלו (תודה רבה בפולינזית)
גב' קאי נלסון , בית הספר פונאהאו , 1601 רח' פונאהאו , הונלולו, הוואי 96822
למכתב צורפו צילומים של קבוצות עבודה, ילדים מכל הגזעים ומכל הצבעים, מחזיקים בידיהם גיליונות בריסטול ועל כל גיליון – אחת מתכונות גיבור הספר. מאחורי הצילומים הודבקו עיקרי עבודתם, שאלותיהם והערותיהם. כל אלה נמצאים בידי ומהווים עבורי אוצר בלום. אוצר זה הצטרף למכתבים שקבלתי מקוראי בארץ ובמקומות אחרים בעולם, והם שמורים אתי ובלבבי. 

מה מעניין אותך בעיצוב גיבורי ספרייך?
מעניינת אותי התפתחות הגיבור והשינויים החלים בו בעקבות אירועי חייו וההתנסויות בהן הוא מתנסה. מעניינת אותי הלמידה והפנמתה ע'י הגיבור. 

שנים חלמת לכתוב ספר על אביך. מה קרה לאחר שהגשמת את החלום?
להפתעתי – ולשמחתי - גיליתי שקיימים בתוכי סיפורים נוספים שרוצים לצאת לאוויר העולם, ולכן המשכתי לכתוב.