אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

האחים גרים : שאלות ותשובות

שאלות לאחים גרים

מדוע אספנו את המעשיות?

' .גילינו שכלום לא נותר מדברים רבים אשר פרחו בימים עברו. זכרם בזמן כמעט אבד חוץ משירים אחדים, אי אלה ספרים, אגדות והמעשיות התמימות האלה. אולי זהו הזמן הנכון לאסוף את המעשיות האלה, כי האנשים ששימרו אותן הולכים ונעלמים,  שהרי אנשים מתים אך המעשיות ממשיכות לחיות.
.המנהג לספר מעשיות הוא כה נפלא, שחייבים להגן עליו. אפשר להיווכח שהמנהג לספר מעשיות נשמר רק במקומות שהיתה בהם פתיחות חמה וערנית לשירה, או במקומות שהדמיון עדיין לא הסתלף מחמת תפלות החיים....באמצעות האוסף שלנו איננו מבקשים לעשות שירות רק לתולדות השירה והמיתולוגיה,  אלא גם בו בזמן מתכוונים לכך השירה עצמה תשמח לבב, כלומר תשרת גם כספר חינוך.'

מתוך המבוא למהדורה השנייה של אוסף המעשיות שכתבו האחים גרים בשנת .1819 תרגם שמעון לוי, בספר האחים גרים מעשיות, הוצאת ספרית פועלים,1994
---------------------------------------

מה ההבדל בין מעשייה לאגדה?

פרופ' דב נוי מגדיר את המעשייה כסיפור עממי שעלילתו מתרחשת במקום ובזמן בלתי מוגדרים, למשל: יער אפל, בית אחד, בוקר אחד, היה היה, בעוד שגיבוריה הם אלמונים, למשל: מלך, חתול, חוטב עצים.
לעומת זה, מתרחשת עלילת האגדה במקום מוגדר ובזמן ידוע.  למשל: אגדות שלמה המלך, אגדות ירושלים. מאפיין לשוני של המעשייה הוא משחקי מלים, שאלות רטוריות וחזרות,  ומאפיין תכני שלה הוא שימוש במוטיבים אי- רציונליים כמו בעלי חיים מדברים, ובעימות מסוגים שונים- מיני, מעמדי וחברתי.