אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

קרלסון-על- הגג מעופף שנית


כתבה: אסטריד לינדגרן

איירה: אילון ויקלנד

משוודית: דנה כספי

זמורה 2020

170 עמוד, מנוקד

 

'הכול שונה כאן למעלה,' אמר קָטָנִי כשקרלסון נחת איתו על מדרגות ביתו.

'כן, וטוב שכך,' אמר קרלסון.

קָטָנִי הסתכל סביבו.

'יותר גגות ודברים כאלה,' אמר.

'קילומטרים של גגות,' אמר קרלסון, 'גגות שאפשר להסתובב עליהם וּלְתַחְבֵּל כמה שרק רוצים.

'אתה חושב שנוכל לְתַחְבֵּל קצת?' שאל קָטָנִי בהתלהבות. הוא נזכר איזה כיף היה להם בפעם הקודמת שהוא וקרלסון תִּחְבְּלוּ יחד על הגג.

 

כשקָטָנִי הי רק בן השבע, אמא ואבא לא האמינו שקרלסון קיים. הם היו בטוחים שקטני המציא לעצמו חבר דמיוני מפני שחש בדידות; אחיו ואחותו הגדולים ממנו היו עסוקים בענייניהם והוא בילה שעות רבות לבדו. אמא אמרה - '... אין לו עם מי לשחק. בגלל זה הוא ממציא סיפורים על הקרלסון הזה.' אבל יום אחד אמא ואבא ראו את קרלסון במו עיניהם, ומאז שמרו כל בני המשפחה את העניין בסוד. אבא חשש שתתחולל מהומה אם מישהו ישמע על קרלסון, ו'לא יהיה לנו יותר שקט בחיים'. על הרפתקאותיהם של קטני ושל קרלסון-על-הגג בשנה ההיא סיפרה אסטריד לינדגרן בספר קרלסון על הגג.
מאז חלף זמן רב. קטני בילה את חופשת הקיץ בביתה של סבתא בכפר, כשחזר הביתה לא היה זכר לקרלסון. קטני התגעגע מאוד לחבר הנהדר והמיוחד שלו ו'לפעמים בכה קצת בשקט תחת השמיכה כי קרלסון הסתלק.' אבל יום אחד התעופף קרלסון דרך החלון הישר לחדרו של קטני - נועז, החלטי ומחוצף יותר משהיה, ועשה ככל העולה על רוחו. תעלוליו לא רק הדאיגו את קטני אלא אף גרמו נזקים, והמהומות שחולל הכעיסו את המבוגרים, ובכל זאת קטני היה בטוח שאין בעולם חבר מצוין כמותו.         

בספרה השני על קטני וחברו המעופף, אסטריד לינדגרן מזיזה את הכלים על לוח המשחק של העלילה: אמא שסובלת מחוסר דם נאלצת לנסוע לכפר למנוחה ממושכת, ולמשחק נכנסת העוזרת שאבא שוכר, המבקשת להיקרא 'מנהלת משק הבית', מצהירה שהיא אוהבת ילדים 'אם הם מחונכים' ומאמינה ש'ילדים זקוקים גם ליד תקיפה'. כשאבא נאלץ לנסוע לפריז מנהלת משק הבית עוברת לגור בבית עם הילדים. אחר כך נשלחים שני האחים הגדולים לבית חולים למחלות מדבקות, וקטני, שהוא כבר בכיתה ב ואמיץ יותר משהיה - מוצא את עצמו בבית עם 'גברת מבוגרת וזעופה [...] גבוהה וחסונה, שהיו לה כמה סנטרים וחוץ מזה מין 'עיניים כועסות' כאלה שהפחידו את קטני כל כך'. קטני מכנה אותה 'מְבַהֶלֶת משק הבית' (הברקה של המתרגמת דנה כספי).
שלושת גיבורי הספר – קָטָנִי שבני משפחתו עזבוהו, מְבַהֶלֶת משק הבית טרופת הדעת וקרלסון שהמצב החדש משחיז את דמיונו ותעוזתו - מבלים ימים ולילות של מעשי קונדס פרועים, מרדפים וקרבות בלימה, מחבט שטיחים ומלכודת עכברים, צחוק ובכי, וביניהם הפסקות אש חביבות סביב קציצות בשר ועוגות תפוחים.
לינדגרן, אומנית הכתיבה לילדים, מציגה גם בזירה המצחיקה-סוערת הזאת דמויות אנושיות, הנעות בין שכרון תהילה לנמיכות רוח ומפחי נפש. קטני סולד ופוחד ממנהלת משק הבית, כועס עליה  ומנסה להתנקם בה, אבל כשהוא נאלץ לשהות בחברתה כמה שעות בחדר נעול – 'פתאום התחוור לו שהוא כבר לא כועס עליה. בכלל-בכלל לא כועס. איך זה קרה? צריך רק לשבת נעולים במשך שעתיים עם אדם כלשהו כדי ללמוד לסבול אותו? לא שהוא פתאום חיבב את גברת בּוֹק – בכלל לא – אבל איכשהו היא פתאום נראתה לו יותר אנושית'. בסופו של דבר לינדגרן מחזירה את הדמויות למקומותיהן המקוריים ואת עולמן - לשגרה שפויה (אך משאירה חלון פתוח למהומה הבאה).

 על אסטריד לינדגרן, הסופרת השוודית שבראה את בילבי, את אמיל, את מדיקן, את רוניה, את קלה בלומקוויסט, את רסמוס, את האחים לב-ארי ועוד עשרות דמויות בלתי נשכחות, קראו בדףדף.         

יהודה אטלס מצביע על קווי דמיון בין הסיפורים שכתבה אסטריד לינדגרן על בילבי לבין הסיפורים על קרלסון: 'בשניהם מתרחשים מעברים חדים בין מציאות לדמיון. בשניהם מופיעים רעיונות מטורפים, פרחחיים וסוחפים [...] בעוד שבילבי מסמלת אידיאל חדש של ילד, הרי קרלסון מייצג את הילדות גם במיטבה וגם בצדדיה הפחות יפים: ליד האופטימיות שלו, המשחקיות, היצירתיות והישירות, יש בו גם טיפשות, חוסר שיקול דעת, התאכזרות כלפי חפים מפשע, שקרים, חוסר שליטה עצמית ובריחה מאחריות' (יהודה אטלס, ילדים גדולים - כרך 3, בעיקר אירופאים, עמ' 156).

הספר ראה אור בשוודית ב-1962.   

ספרים מאותו מדף:

יומנו של ילד רע, מאת מטה ויקטוריה פולר ויקטור

אייבי + בין, מאת אנני ברוז

גוני גרין, מאת לויס לורי

האגדה על מרפי בטטה, מאת אואן קולפר

ספרים על ניקולא הקטן, מאת רנה גוסיני וז'או-ז'ק סמפה

 

קרלסון-על-הגג מעופף שנית מתאים למאזינים מגיל חמש ולקוראים עד גיל תשע.

נירה לוין